Bewerkingen van de rails.

n dit verslag laat ik zien wat er allemaal gedaan is en met name de wijze waarop ik te werk ga met de rails. Van losse rails tot afgewerkt sporenplan voorzien van een roestige kleur door gebruik van de airbrusch.

Als 1e wordt uiteraard het plan gemaakt met de computer en daarna het frame gebouwd en zijn we de rails gaan leggen, eerst los uiteraard, zodra dit allemaal goed loopt na het testen van diverse locomotieven met personenrijtuigen hebben we stuk voor stuk de rails vast geschroefd met de speciaal verkrijgbare C-rail schroefjes, verkrijgbaar onder marklin nr: 74990 railschroeven. Deze worden verkocht in een doosje van 200 stuks en kosten 7,50. Afmetingen zijn 1,6 x 13 mm met kruiskop.

 

Onder de rails voordat deze wordt vast geschroefd leg ik een geluidsisolerend materiaal wat ik gekocht heb bij de bouwmarkt Karwei , normaliter wordt dit gebruik om onder laminaat te leggen om ook het geluid te dempen, dus kijk op de afdeling laminaat want daar kun je dit vinden. Het is makkelijk te snijden met een behangersmes, de dikte van dit materiaal is maar 3mm. Ik laat het 1,5 tot 2 cm naast de rails uitsteken, een stukje wegsnijden voor een bovenleidingsmast of seinpaal is een fluije van een cent.

 
  De railstaven dienen doorgezaagd /geslepen te worden, ook dit is een secuur werkje, zie foto links. Aan de onderzijde van de rails tussen de doorgezaagde rails soldeer je een draad, ik mijn geval een paarse draad, dit is mijn standaard kleur voor de blokken. Deze gaat uiteindelijk na het solderen en wegwerken onder de baan naar de Viessmann 5217 bezetmelder. Op dit stukje elektronica kunnen 16 blokken op worden aangesloten, nou ik heb er meerdere nodig, 4 x 16 is 64 blokken totaal. De wisselstraten zijn niet doorgeslepen omdat deze niet in een blok behoren maar in een wisselstraat. Dit klusje moet gedaan worden voordat je de rails vast schroefd uiteraard.  
 

Op de foto rechts kun je zien hoe ik de blokken scheidt, dit doe ik met de rode kunstof isolatoren, deze worden verkocht per pakje waar 8 stuks in zitten, marklin nr: 74030 Middenleider-isolatie. Deze zijn voor de scheiding van stroomkringen of stopsecties. Om de blokken te creeren moet je maar 1 spoorstaaf isoleren, degene waar aan de onderkant een draadje is gesoldeerd wat naar de Viessmann decoder gaat, dat over de gehele baan wel aan dezelfde kant van de rails, anders kunnen de treinen niet rijden omdat ze geen stroom hebben. Ook deze handelingen moeten worden uitgevoerd voordat de rails wordt vast geschroefd.

 
  Als alle rails is gelegd, blokken zijn gemaakt en de gehele baan uitvoerig is getest wordt alles bevestigd met de eerder genoemde schroefjes, ik moet wel zeggen dat ik er een marklin schroevendraaien bij heb aangeschaft, deze is er speciaal voor gemaakt,74999.  
   
 

Revell Airbrusch met spuitpistool:

De starter class compressor is een olie vrije piston compressor.
Klein van formaat, en werkt het beste met de Revell start class spuiten. Ideaal voor ambitieuze beginners.

Type: Olie vrije piston compressor (220-240 V/50 Hz/90 W)
Maximale druk: Ca. 5,5 bar
Maximale capaciteit: Ca. 23 l/min.
Geluids niveau: approx. 55 db
Extras: Druk regelaar, manometer, vocht scheider, automatische uitschakeling en handvat. Met dit apparaat worden de spoorstaven bewerkt met een bruine roestkleur van Revell. Na het ballasten wordt de airbrusch nogmaals gebruikt om ook de ballast ligt te bewerken met dezelfde roestige kleur.

 

 
 

Op de foto rechts zie je dat de rails op een geluidsisolerend materiaal ligt, vast is gezet met de speciale marklin schroefjes en is bewerkt met de airbrusch, nu is het tijd om te gaan werken met gips en ballast materiaal wat weer wordt verlijmd met witte houtlijm op waterbasis.

 
   

 

Foto links is goed te zien dat er flink met gips is gewerkt, gewone geelband die verkrijgbaar is bij elke bouwmarkt. Ik heb zelf een flinke baal gekocht van 25kg. omdat ik veel nodig heb uiteindelijk. Ik gebruik een spatel en 2 plamuurmessen om het tussen en naast de rails te leggen.

 
 

Als het gips is uitgehard meng ik 3 kleurstoffen in een 5 liter emmertje witte latex, dan wordt het een bruin achtige massa wat ik over het gips smeer, dit om later geen doorschijn te krijgen van witte plekken. Deze kleurstoffen zijn speciaal voor latex en verkrijgbaar bij elke bouwmarkt. Dit alles is op waterbasis dus weer makkelijk schoon te maken, zo ook je gebruikte gereedschappen en kwasten.

 
 

Foto links laat zien dat er als het gips hard is, de aangebrachte latex kleur droog is er kan worden gelijmd en gestrooid. Als 1e smeer ik iets verdunde houtlijm (waterbasis) op de plaatsen waar ik ga ballast strooien, ik pak kleine stukjes tegelijk, zeker bij wisselstraten erg belangrijk anders droogd de witte houtlijm veel te snel. Dan strooien we een mix van 6 soorten steentjes gemengd met iets grof zand op de witte houtlijm, iets aandrukken met de hand en dan een uurtje laten liggen. Dit laatste zie je op de foto links. Na een uurtje zuig ik  met een stofzuiger de losse steentjes weer op, in de stofzuigermond zit wel een afgeknipte panty zodat ik het weer kan gebruiken, anders gooi je toch heel wat weg en dat vind ik zonde. Nu alleen nog de airbrush een keer gebruiken om een roestige uitstraling te krijgen.

 
       

Bouwtips:                                         Heb je nog leuke tips?  Je kunt ze me altijd mailen.