Decoders van Viessmann:

Voor het terugmelden van de blokken gebruik ik de Viessmann 5217 decoders, op dit stukje elektronica kunnen 16 blokken worden aangesloten, dit is volledig compatibel met de s88.
De terugmeld decoder is te gebruiken met het Märklin-Interface, het Märklin-Memory en de Uhlenbrock Intellibox. De 16 ingangen van de decoder moeten voor de bezetmeldingen naar het interface of voor het bekrachtigen van in het Memory opgeslagen schakelfuncties worden aangesloten op schakelrails, schakelcontacten (6840) of bij Märklin K- en C-rails direct op de contacttrajecten.

Voor het maken van blokken ben ik gaan zoeken op internet naar goede en duidelijke informatie. Al gauw kwam ik op de prachtige website van © Huib Maaskant terecht, fantastische site met enorm veel info over allerlei zaken en onderwerpen. Ik heb daarom ook zijn schema gebruikt om te laten zien hoe ik de blokken heb aangesloten, een duidelijker voorbeeld kon ik niet vinden, meer info daar.

Door middel van speciale terugmeld decoders kan het digitale systeem de standen van contactrails en schakelaars detecteren. Terugmelding is nodig als u op welke manier dan ook iets wil detecteren. Stel dat u met een memory het schaduwstation wilt automatiseren, dan moet de memory kunnen zien wanneer een trein het schaduwstation nadert en wanneer hij opgesteld is. Daarvoor monteert u contactrails in de sporen en sluit deze aan op een terugmeld decoder. De decoder wordt aangesloten op de memory en zo is het cirkeltje weer rond. Terugmelding wordt nog belangrijker als u met een PC aan de slag wilt. De computer kan alleen de baan automatisch besturen als hij continue kan zien waar de treinen rijden en waar niet. Hoe meer contacten u hebt aangebracht, des te nauwkeuriger de computer de baan kan besturen. Zo is het aan te raden per blok 3 contacten aan te brengen: aan het begin, waar de loc moet gaan afremmen en vlak voor het sein. Het lijkt misschien een hoop werk, maar het resultaat is zeker de moeite waard.
Bij Märklin is het maken van terugmeld contacten zeer eenvoudig. De beide spoorstaven worden normaal gebruikt voor de massa en de middenrail voor de plus. Bij de K-rails zijn de spoorstaven niet onderling verbonden, met uitzondering van sommige wissels. Wanneer we slechts een spoorstaaf voor de massa gebruiken, dan kunnen we de andere voor de terugmelding gebruiken. De vrije spoorstaaf wordt met plastik raillasjes in secties verdeeld. De sectie kunt u zo kort of lang maken als u zelf wilt. Elke sectie is een terugmeldt contact en wordt aangesloten op de andere ingang van de terugmeld decoder. Als terugmelddecoder kunt u de S88 van Märklin of een equivalent van een ander merk nemen. Viessmann bijvoorbeeld.

 

Normaal is de spoorstaaf nergens mee verbonden en zal de ingang van de terugmeld decoder niets detecteren. Zodra er echter een lok of wagon de sectie binnenkomt, zullen de beide spoorstaven verbonden worden door de assen. Daardoor wordt het terugmeld contact verbonden met de massa en zal de ingang van de terugmeld decoder dat “zien”. Bij C-rails is dat wat ingewikkelder en moet de verbinding tussen de spoorstaven aan de onderkant van de bedding worden doorgeknipt.

Het is aan te raden om bij wissels altijd beide spoorstaven te gebruiken voor de massa, zodat kleine locs niet blijven steken bij gebrek aan spanning. U kunt ook gebruik maken van standaard schakelrails of reedcontacten. Bij M-rails hebt u zelfs geen andere keuze. Een schakelrails of reedcontact kunt u direct aansluiten op een ingang van de terugmeld decoder.

Tweerailsystemen vragen om een iets andere aanpak. Beide spoorstaven zijn nodig om de lok van spanning te voorzien, dus eentje alleen gebruiken voor terugmelding is geen optie. Met een kleine hulpschakeling kunnen we wel kijken of er op het spoor een stroomverbruiker staat. Met een stroomverbruiker wordt een lok of wagon met verlichting bedoeld. Deze manier van detecteren noemen we stroomdetectie, omdat wordt gekeken of er wel of geen stroom loopt. Ook nu verdelen we de baan in geïsoleerde secties. Per sectie gebruiken we een stroomdetectieschakelingetje en sluiten de ingang daarvan aan op de ingang van de terugmeld decoder. Zodra de loc in de sectie belandt, wordt de stroom door de loc gedetecteerd. Daardoor kan de terugmeld decoder zien dat de sectie bezet is. Met de hulpschakeling kunt u gebruik maken van de standaard terugmeld decoders. Lenz heeft hiervoor de LB100 stroomdetectie schakeling, die altijd samen met de terugmeld decoder LR101 wordt gebruikt. De LB100 kan eveneens aangesloten worden op een S88 terugmeld decoder, als u bijv. de Intellibox gebruikt. Er zijn ook terugmeld decoders waar de hulpschakeling al is ingebouwd, zoals de 5233 van Viessmann. Deze techniek werkt niet met onverlichte wagens, maar dat kunt u verhelpen door de isolatie tussen de wielen te overbruggen met weerstandslak of assen met weerstand voor spoor bezetmelding (Roco 40186, 40187). Het is natuurlijk ook mogelijk om gebruik te maken van reedcontacten, maar dan zult onder elke wagon een magneetje moeten plakken.

Voor het digitaliseren van de wissels gebruik ik de Viessmann 5211 decoders, op dit stukje elektronica kunnen 4 wissels worden aangesloten, dit bespaart aanzienlijk veel geld ten opzichte van de standaard Märklin wisseldecoders voor de C-Rails.

Voor alle stuuropdrachten die een korte impuls nodig hebben. 4 wissels en seinen of 8 ontkoppelrails met spoelaandrijving worden bedrijfszeker, eenvoudig en goedkoop met deze decoder aangestuurd. De vermogensuitgangen kunnen elk met 2 A worden belast en zijn zowel tegen kortsluiting als overbelasting beveiligd. Ze geven positieve schakelimpulsen af.

De apart toegevoerde schakelstroom staat borg voor het bedrijfszeker schakelen van meerdere aangesloten magneetartikelen.
Compatibel met het Märklin digitaalsysteem, de Uhlenbrock Intellibox, Ecos command centeren meer. Ook geschikt voor Märklin-Systems.
Schakelaar voor het instellen van 80 (!) decoderadressen van buitenaf te bereiken – zonder het verwijderen van de deksels.

Op dit moment heb ik er 12 in gebruik, goed voor 48 wissels. Voor de seinpalen die ik in een later stadium zal aanschaffen weet ik nog niet hoe dit in zijn werk gaat op dit moment, kan het aangesloten worden op de al aanwezige wissels of moet dat separaat op weer extra 5211 decoders, hoeft niet functioneel te werken maar wel de kleuren en seinen mee laten schakelen met de wissels.

Voor het aansluiten van de draden gebruik ik de standaard kleuren van Märklin, deze zijn rood, geel en groen. Mocht ik ze toch verkeerd aansluiten zit er een handig tooltje in Koploper, wissel verkeerd aangesloten. Vink dit aan en je hoeft niet onder de baan om allerlei draden te verwisselen. Handig zo`n computer programma.